Tuesday, February 28, 2012

“Mummy…sorry…”

Hari nie pertama kalinya aku menangis sebab gaduh ngan ayish.  Tak tahu kenapa sensitive sgt aku hari nie…& aku rasa ayish pon sama gak…sensitive..
Cite dia mcm nie…pagi tadi masa nak kuar g keje sekali ngan nak antar bdk2 ke tpt masing2 (ayish – umah mak yang dia, ayyan – umah kak yot), masuk jer dlm kete spt biasa aku pujuk anak2 aku bekfast sebelum sampai destinasi masing2. So, masa nie la aku nak bekfast, mesra2 ngan anak2 aku kan…so, bg la ayish donut, ayyan lak aku suap nasi goreng. Tapi pg nie perangai ayish agak mengada2 cikit…intension seeker sgt…masa aku nak suap adik dia mkn, dia sibuk2 suh aku gosok kaki dia, ada la calar sikit bwh buku lali dia, aku pon gosok la…pastu dia ckp…ayish buang jer donut nie…ayish nak buang….ugut aku la konon…aku diam sambil jeling tgk betul ker dia buang…dia tipu aku…dia ckp dia buang sambil sumbat donut dlm mulut dia….so, aku buat xtahu la da tgk dia saje jer nak mainkan aku kan….pastu dia kata nak tido, so, baring la kat seat belakang sambil tendang2 aku cakap “tepi la…ayish nak tido…”, aku da terbakar da dgr cara dia ckp  tapi aku diam lagi…aku pon terus la suap ayyan mkn tp terasa la belakang aku diketuk2, aku jeling sikit, ohh, ok dia pakai tgn ketuk2 tolak2 belakang aku…aku ckp dgn dia elok2 “ayish, mummy tgh bg adik mkn, jgn tolak2 mummy..kang tumpah” dia buat lg…lama2 aku pon pusing nak warning dia…tp belum aku sempat ckp apa2 sebijik penendang naik kat pipi aku, jari kaki da kena mulut aku..apa lgi…nahh..amik sedasss…mummy cubit kat betis…x la kuat mana tp agaknya dia sensitive sikit pg nie…terus la nangis sambil gula donut penuh pipi…masa tu da nak sampai umah mak yang dia…da sampai nangis2 xmo turun plak…aku pujuk2 ckp mummy syg ayish, da lewat nak g keje…tapi dia tetap keras x mo turun, daddy lak da buka pintu keta tunggu dia kat luar, dia pon campak la donut tu kat tanah, apa lg, nahhh lg sedass mummy bg…kena tmpar tgn…x la kuat mana tp nangis mcm kna dera….aku paksa dia turun sambil hati aku menangis kat dlm…aku buka tingkap keta n ckp aku syg dia...walaupon da jauh aku tau dia dengar sebab dia toleh masa aku ckp tu…
Lepas antar dia g antar ayyan plak…tp hati aku masih x senang, aku call SIL aku tanya ayish ok ke x, dia kata ok tgh duduk2 ngan achik dia….aku nk ckp dgn dia tp ntah, rasa berat nak ckp ngan dia, so, masa SIL pas hp kat dia, dengar dia cakap hello terus aku tutup. Aku x tau aku rasa bersalah ker, aku sedih ker,  marah ker…tp rasa mcm x bole ckp ngan dia…lepas da antar ayyan, aku sms lg tanya psl ayish, dia reply ckp “ayish ckp mummy mengada, dia kata nak ckp ngan mummy, nak ckp sorry”. Aku pon explain la kat SIL aku apa sebenarnya yg berlaku n minta dia advice bdk tu suruh minta maaf. Pastu x lama SIL aku cal, aku dengar Ayish ckp “sorry…mummy” aku jadi sebak, sedih dsb….ye la…mcm mak aku ckp ayish kurang kasih syg mak bapak sebab time aku amik dia time balik keje dia da tido sampai ke subuh esoknya…so, masa kami bersama time pagi tu jer , tu pon kejutkan dia time nak gerak dr umah dah, so, masa x sampai sejam okeyyy…weekend jer aku ngan daddy leh spend time ngan dia…mcm ayyan tido jam 12 –1am, dr kol 7 – 12am kira ok la nak ape2 ngan dia…tp ngan ayish  cuma x sampai sejam…so, bila time yg sikit tu bila gaduh aku rasa sedih…
From now onwards aku akan call dia hari2 sebelum dia tido…aku nak make sure hari2 aku ade communicate ngan dia…xnak dia rasa tersisih, kurang kasih syg or rasa mcm aku x pedulikan dia…itu janji aku.....Ayish…MUMMY SAYANG AYISH…SAYANG SANGAT2…SAYANG KETAT2”(jiwang karan kan, sambil taip nie sambil air mata aku meleleh…nasib xde sape2 kat opis, ade cleaner jer…), Someday bila ayish da besar, ayish akan tahu betapa mummy sgt2 sayang ayish wpon mummy x tahu nak express mcm mana.

No comments: